Naszą witrynę przegląda teraz 26 gości
1718192223
252627282930
Reklama
Rozstrzygnięcie konkursu "Know America 2012"
Wpisany przez Administrator
czwartek, 05 kwietnia 2012 07:36

Relacja z wizyty w Ambasadzie USA

Relacja z wizyty w Ambasadzie USA - wersja angielska

Galeria zdjęć z wizyty

Rozstrzygnięcie konkursu "Know America 2012"

W dniach 26.03 do 28.03.2012 finaliści konkursu „Know America” z I Liceum Ogólnokształcącego im. Bolesława Chrobrego w Brzegu - Wojciech Bujak, Paulina Kurtyka oraz Jakub Sychla, wszyscy z klasy 2 o nachyleniu społeczno-prawnym - wzięli udział w trzydniowym wyjeździe do Warszawy na zaproszenie organizatorów konkursu, który stanowił nagrodę za udział w konkursie i zdobycie tytułu finalisty.

Długa podróż, z pewnymi niespodziankami zakończyła się w Pałacu Kultury i Nauki, gdzie wraz z innymi finalistami i laureatami zostaliśmy oficjalnie powitani. Po trudach podróży nadszedł czas na posiłek w miłej restauracji „Trojka”. Po sycącym obiedzie udaliśmy się do autokaru, który zabrał wszystkich (ponad 40 osób – uczestnicy konkursu wraz z opiekunami) na nietypową wystawę pod nazwą „Niewidzialna Wystawa”.

Po dotarciu na miejsce tajemnicza nazwa przedsięwzięcia została wyjaśniona. Wystawa była poświęcona ukazaniu świata takim jak widzą go osoby niewidome. Zanim weszliśmy na teren wystawy zapoznano nas z wieloma rzeczami pomagającymi niewidomym w funkcjonowaniu. Po krótkim wprowadzeniu weszliśmy do pokoju , który okazał się całkowicie zaciemniony. Nikt nic nie widział.

Nasz przewodnik, osoba niewidoma, informował, jakie miejsca mieliśmy zwiedzać. Były to typowe mieszkanie, las, galeria sztuki oraz ulica. Wszystko „widzieliśmy” z perspektywy osoby niewidomej. Polegaliśmy wyłącznie na takich zmysłach jak dotyk i słuch zapoznając się z trudnościami, na jakie natrafiają w swoim codziennym życiu niewidomi. Wystawa ta zrobiła na nas ogromne wrażenie.

Następnym punktem programu była kolacja w T.G.I. Friday. Organizatorzy zadbali, abyśmy poczuli klimat amerykański na każdym kroku. Stąd wizyta w amerykańskiej restauracji. Tam spotkał się z nami attache kulturalny ambasady USA , oraz jego zastępca . Po sycącej kolacji udaliśmy się do autokaru. W drodze do hotelu przejechaliśmy obok Stadionu Narodowego, który piękni e prezentował się w nocnej scenerii. Tak wyglądał pierwszy dzień w Warszawie.

Autor: Jakub Sychla

Po pobudce i szybkim śniadaniu zebraliśmy się, jak zawsze, w holu hotelu i wyruszyliśmy do pierwszego tego dnia miejsca: American School of Warsaw. Jest to elitarna szkoła na terenie Warszawy (powstała w roku 1953), gdzie uczą się dzieci dyplomatów oraz ważnych i bogatych ludzi. Pokazano nam całą szkołę; jej sale gimnastyczne, basen, bibliotekę, stołówkę i wiele wspaniale wyposażonych klas. W trakcie pobytu odbyły się warsztaty, na których mogliśmy udoskonalić naszą zdolność porozumiewania się w języku angielsku, rozmawiając na tematy takie jak stereotypy dotyczące poszczególnych narodów czy polityka kraju. Lunch zjedliśmy w szkolnej stołówce, która wyglądała prawie identycznie jak te z amerykańskich seriali.

Po posiłku udaliśmy się do Ambasady Amerykańskiej, gdzie Ambasador Feinstein, Attache Kulturalny, Andrew Paul oraz jego Asystent, Frankie Sturm opowiadali o złożoności kultury amerykańskiej m.in. o tym jak zróżnicowanie etniczne USA wpływa na kulturę i życie tego kraju. Każdy z nich odpowiadał także na zadawane przez nas pytania. Po zakończeniu prezentacji odbyło się uroczyste wręczenie nagród.

Po opuszczeniu ambasady udaliśmy się do restauracji Lanse na obiad. Po posileniu się udaliśmy się do teatru "Och" na sztukę pod tytułem "Mayday". Była to bardzo dobra, humorystyczna i ciekawa sztuka, w której jedną z głównych ról grał Artur Barciś. Po zakończonym przedstawieniu udaliśmy się już do hotelu by udać się na spoczynek.

Autor: Wojciech Bujak

Po dwóch bogatych w atrakcje dniach wycieczki zorganizowanej przez Fundację Wspomagania Wsi, przyszedł czas na ostatnie już godziny w Warszawie. Żaden z finalistów konkursu Know America 2012 nie chciał tak szybko rozstawać się ani z Hotelem Aramis, ani z piękną stolicą, ale miło spędzony czas minął w mgnieniu oka. Najchętniej zostalibyśmy tam jeszcze kolejne trzy dni, jednak zaraz po śniadaniu musieliśmy spakować walizki i udać się do podstawionego pod hotel autobusu. Przed odjazdem do domów, czekała na nas jeszcze jedna niespodzianka.

Tym razem zajęcia nie dotyczyły Stanów Zjednoczonych, ale historii Warszawy. Około godziny 10:00 dotarliśmy do „Domu Spotkań z Historią” (DSH), które zajmuje się ukazywaniem losów Polski i Europy Środkowo-Wschodniej w XX wieku. Dość szybko podzielono nas na dwie grupy. Pierwsza z grup zaproszona została na warsztaty edukacyjne, dotyczące historii naszej stolicy w dwudziestoleciu międzywojennym. Skupiliśmy się głownie na relacjach Polaków z Żydami, Niemcami i Rosjanami, a także na wyglądzie Warszawy w tamtym okresie. Zajęcia zostały przeprowadzone na zasadzie ciekawej dyskusji, a więc każdy miał możliwość wygłoszenia swojego zdania.

DSH dysponuje również obszernymi materiałami źródłowymi w postaci fotografii, filmów czy biograficznych relacji świadków. Nam udało się wysłuchać jednego nagrania pewnej kobiety, która opowiadała o tym, jak wyglądało żydowskie podwórko, a także obejrzeć film przedstawiający ówczesną stolicę. Wrażenie zrobiło też zestawienie zdjęć warszawskich budynków z XX wieku oraz współczesnych sfotografowanych z tej samej perspektywy.

Na koniec mieliśmy okazję obejrzeć fragment filmu Charliego Chaplina pt. „Brzdąc”. Zainspirowani komediodramatem Brytyjczyka, sami musieliśmy odegrać krótką niemą scenkę. Do dyspozycji mieliśmy wiele rekwizytów, poczynając od starej lampy naftowej, a na kostce rubika kończąc.

Podczas gdy pierwsza grupa uczestniczyła w zajęciach edukacyjnych, druga wyszła do Parku Kazimierzowskiego zagrać w nawiązującą do lat 70-tych i czasu PRL-u grę miejską „Segment – PRL dla początkujących”. Zasady nawiązują do popularnego Monopoly, dlatego uczestnicy musieli rzucać kostką i realizować otrzymane zadania, np. tańczyć twista, przenosić ulotki czy odpowiadać na pytania. Niektórzy lądowali nawet w areszcie.

Czekając na autobus zrobiliśmy sobie jeszcze wspólne zdjęcie na tle Pałacu Prezydenckiego, który jest oddalony od DSH o kilka minut drogi pieszo. Około godziny 13:00 stawiliśmy się na pożegnalnym obiedzie w restauracji Lanse. Główna organizatorka wycieczki, pani Katarzyna Równy, musiała opuścić nas nieco wcześniej, ale zdążyliśmy podziękować jej za wspaniałą wycieczkę gromkimi brawami. Po posiłku wszyscy udaliśmy się na Dworzec Centralny, a stamtąd każdy pojechał już we własną stronę.

W Warszawie spędziliśmy fantastyczne trzy dni, dowiedzieliśmy się wielu ciekawych informacji na temat Stanów Zjednoczonych, zwiedziliśmy kilka godnych uwagi miejsc, poznaliśmy ciekawych ludzi i przede wszystkim świetnie się bawiliśmy. Konkurs Know America 2012 był dla nas przykładem na to, że zaangażowanie się w projekty pozalekcyjne i poświęcenie im swojego wolnego czasu nigdy nie pójdzie na marne. Dlatego wszystkich uczniów naszej szkoły zapraszamy do wzięcia udziału w konkursie za rok, bo jest o co walczyć!